Elite Turno

Późne lato i początek jesieni to okres, kiedy branża kolarskich trenażerów rozkwita. Nic w tym dziwnego, bo niesprzyjająca kolarstwu aura zagania coraz większą liczbę kolarzy i triathlonistów z treningiem w cztery ściany. Owszem, są wśród nas tacy, którzy na trenażerze trenują cały rok (przykładem niech będzie chociażby Michał Podsiadłowski, czy Marcin Konieczny), oraz Ci, dla których pogoda nie jest przeszkodą i trenują na zewnątrz niezależnie od warunków atmosferycznych (tutaj pierwszą osobą przychodzącą mi na myśl jest Michał Bogdziewicz). Z rozkładu normalnego wychodzi jednak, że większość osób na trenażerze spędza najwięcej czasu jesienią i zimą i producenci trenażerów doskonale zdają sobie z tego sprawę. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się kilka ciekawych „młynków”, a jednym z nich jest Elite Turno, który na okres testowy wypożyczył mi Krzysiek Panfil z Profesjonalnego Serwisu Rowerowego.

Elite Turno jest kolarskim trenażerem z napędem bezpośrednim, którego sercem jest 5-kilogramowe koło zamachowe zanurzone w oleju. Elite Turno jest następcą modelu Turbo Muin, czyli najlepiej sprzedającego się trenażera włoskiej firmy. Po co w takim razie zaprzestawać sprzedaży kury znoszącej złote jaja? Nigdy nie jest tak, że nie można czegoś ulepszyć, nawet jeśli to coś jest bardzo dobre. Być może także dlatego, że brak kroku naprzód równoznaczny jest z krokiem wstecz.

Będąc trenażerem z napędem bezpośrednim Elite Turno połączony jest bezpośrednio z układem napędowym roweru zastępując tylne koło. Oznacza to, że przed jego użyciem musimy na bębenek trenażera założyć kasetę kompatybilną z napędem w naszym rowerze. Producent nie dołącza do zestawu kasety, co jest jak najbardziej oczywiste wziąwszy pod uwagę rozpiętość możliwości w tym zakresie. Standardowo instalowany bębenek kompatybilny jest z 9-, 10- i 11-rzędowymi kasetami firm Sram i Shimano, a posiadaczom osprzętu Campagnolo pozostaje dokupienie specjalnego adaptera. Jednym z ograniczeń poprzednika, tj. modelu Turbo Muin, była kompatybilność z określonymi standardami mocowania tylnego koła. Początkowo dostępne były tylko wersje kompatybilne z szybkozamykaczami, a następnie do sprzedaży trafiły trenażery Turbo Muin dedykowane dla rowerów z tylnymi kołami mocowanymi za pomocą sztywnych osi. W przypadku Elite Turno w zestawie z trenażerem otrzymujemy komplet przejściówek umożliwiających jego wykorzystanie z rowerami, w których koła mocowane są za pomocą szybkozamykaczy (130×5 mm oraz 135×5 mm), jak i sztywnych osi (142×12 mm oraz 148×12 mm).

Jak już wspominałem za generowanie oporu odpowiedzialne jest 5-kilogramowe koło zamachowe, a więc nieco mniejsze niż w przypadku Turbo Muina. Koło to zanurzone jest w oleju silikonowym, dzięki czemu praca trenażera jest cicha, a odczucia z jazdy są realistyczne. Podobnie jak Turbo Muin, Turno nie potrzebuje energii elektrycznej do działania, a układ oporowy jest w stanie wygenerować 1580 W przy prędkości 60 km/h i 780 W przy prędkości 40 km/h. Elite Turno swoją konstrukcją nawiązuje do wyższych modeli trenażerów, tj. Elite Kura i Elite Drivo. Dzięki takiemu zabiegowi udało się obniżyć poziomu natężenia dźwięku emitowanego w czasie pracy w stosunku do Turbo Muina. Podobnie, jak w przypadku swojego poprzednika, Turno sam dostosowuje obciążenie do aktualnego zapotrzebowania reagując na zmianę przełożeń i kadencji. Początkowo może się to wydawać dość problematyczne, szczególnie dla osób trenujących w oparciu o pomiar mocy, ale okazuje się, że nie jest z tym źle. Co prawda utrzymanie przykładowo 180 watów z kadencją 92 rpm może być nie do końca możliwe z aptekarską dokładnością, ale bez problemu można znaleźć kompromis pomiędzy automatycznie dobranym obciążeniem, a generowaną mocą i kadencją w określonym przedziale (przykładowo 170-180 W z kadencją 92-95 rpm). Odczuwalne jest pewne opóźnienie zmiany obciążenia w reakcji na zmianę kadencji przez co realizacja 10-sekundowych sprintów nie przebiega tak realistycznie, jak w terenie, ale na pocieszenie muszę przyznać, że jeszcze nie spotkałem się z trenażerem pozwalającym na ich idealne zrealizowanie.

Elite Turno nie posiada wbudowanego miernika mocy. Jego funkcję pełni wbudowany czujnik Misuro B+. Według deklaracji producenta czujnik w każdym trenażerze jest indywidualnie kalibrowany w oparciu o dane z ergometru. Procedura ta polega na porównaniu generowanego oporu ze wskazaniami ergometru, stworzeniu na indywidualnej krzywej oporu i zapisanie jej w pamięci czujnika. Podczas treningu na trenażerze Turno w zależności od kadencji i oporu określana jest generowana moc, której wartość przesyłana jest następnie za pomocą protokołu ANT+ i Bluetooth Smart do urządzeń i aplikacji zewnętrznych. Podczas okresu testowego stwierdziłem korelację wskazań mocy pochodzących z czujnika Misuro B+ z danymi odczytywanymi z trzech fizycznych mierników mocy, tj. Rotor inPower, power2max Type S i PowerTap P1. Wskazania nie były identyczne i nawet nie oczekiwałbym, żeby takie były, ale najważniejsze, że w różnych przedziałach intensywności różnice pomiędzy nimi były stałe. Oprócz mocy czujnik Misuro B+ transmituje dane o prędkości i kadencji.

Co prawda nie ma możliwości sterowania pracą trenażera przez urządzenia i aplikacje zewnętrzne, jak chociażby podbijający serca kolarzy i triathlnoistów Zwift, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystając z Elite Turno ścigać się na Watopii. Po prostu nie mamy co liczyć na to, że podczas wspinaczki trenażer sam zwiększy obciążenie. To już będzie nasze zadanie za pomocą przerzutek, a więc układ płyta-oś i niska kadencja, czyli odwrotnie niż w rzeczywistości. Zwift to nie jedyna aplikacja, z którą współpracuje Turno, ponieważ kompatybilny jest on także z między innymi programami BikeEvo, TrainerRoad, The Sufferfest i Kinomap. W pakiecie z trenażerem otrzymujemy roczny darmowy dostęp do aplikacji My E-Training dostępnej w wersji na komputery stacjonarne i urządzenia przenośne.

Cena detaliczna trenażera Elite Turno wynosi 2399 złotych. Dwa lata temu cena trenażer Elite Turbo Muin wynosiła 2155 złotych, a czujnika Misuro B+ dodatkowe 279 złotych, czyli zostaliśmy na tym samym poziomie cenowym. Jeśli jednak chwilę poszperamy w internecie, to bez problemu znajdziemy ów trenażer w cenie około 2100 złotych, a na hasło „el Kapitano” w Profesjonalnym Serwisie Rowerowym kupicie go za 1999 złotych! Czy to dużo? Na to pytanie musicie odpowiedzieć już sobie sami. Trenażer Elite Turbo Muin towarzyszył mi przez dwa lata i nasze drogi rozeszły się jedynie ze względu na niekompatybilność mojego modelu ze sztywnymi osiami. Poza tym współpraca układała się bezproblemowo. Jeśli Turbo Muin był dla mnie idealnym wyborem ze względu na ciszę pracy, brak zasilania zewnętrznego, realistyczne odczucia podczas jazdy i opór bezpośredni, a brak sterowania nie był mi niezbędny, to Elite Turno jest wyborem jeszcze lepszym ze względu na jeszcze większą kulturę pracy, uniwersalność (osie sztywne i szybkozamykacze), oraz wbudowany czujnik Misuro B+. Last but not the least, albo w języku ojczystym wszystko to… nic nie warte. Elite Turno wyróżnia jeszcze jedna rzecz w porównaniu z poprzednikiem. Otóż pojawiła się rączka! Niby nic a jednak tak wiele, zwłaszcza, że tego typu trenażery wyróżniają się swoją wagą i czasem możemy mieć potrzebę przeniesienia go w inne miejsce. Podsumowując nic nie jest tak doskonałe, żeby nie można było tego jeszcze poprawić.

el Kapitano

el Kapitano

editor

el Kapitano. Marynarz. Triathlonista. Więcej w zakładce "o mnie".

39 komentarzy

  1. Zibi

    Jaka jest minimalna moc którą
    musimy kręcić aby wewnętrzna
    bateria ładowała się?

    Gdy zamontowałem rower
    mojej małżonki I ustawiłem w
    Trainerroad plan treningowy (z
    niskim ftp), moc jej
    pedałowania była za mała do
    utrzymania baterii na
    wystarczającym poziomie. Po
    rozładowaniu bateri trzeba
    skalibrować ponownie czujnik.
    Mówię tu o Elite Kura który ma
    takie samo rozwiązanie.

  2. el Kapitano
    el Kapitano

    Bateria, a właściwie akumulator w Kurze zasila miernik mocy, natomiast w Turno miernika nie ma, jest tylko umieszczony pod obudową czujnik Misuro B+ zasilany zwykłą baterią CR2032.

    Odnośnie minimalnej mocy, jaka musi być generowana do ładowania akumulatora Kury, to jest to na pewno więcej niż 120 W (odpowiedź od pomocy technicznej Elite znalezionej na ich forum).

  3. Zibi

    Z tego wynika iż Elite Kura
    musi być podpięty do ładowarki
    gdy chcemy robić treningi
    poniżej 120 W.
    Takimi szczegółami producent
    się nie chwali przed sprzedażą
    ani w instrukcji. Dzięki za
    odpowiedź!

  4. Eryk

    Macie porównanie poziomu głośności
    Turno z trenażerem na oponę Bkool PRO
    2? Waham się między tymi dwoma
    trenażerami, za Bkool przemawia m.
    in. automatyczne sterowanie
    obciążeniem przez soft.

  5. el Kapitano
    el Kapitano

    @Eryk nie miałem styczności z trenażerami Bkool, więc nic nie mogę powiedzieć z własnego doświadczenia o poziomie ich głośności, ale Turno jest cichszy niż Turbo Muin, a Turbo Muin już był cichy.

  6. fitz

    Ja przesiadłem się z trenażera na oponę na Turno – reakcja żony była z gatunku „co tu tak cicho? Naprawdę jesteś na
    trenażerze?”. Jest dużo ciszej, do tego w porównaniu z Tacxem Vortex Smart dużo lepszy opór.

    Zrobiłem jakąś testową jazdę porównując moje pedały Bepro z trenażerem – ogólnie zaniża, natomiast da się to
    wykalibrować, a przy tym jest bardzo spójnie.

  7. Adrian

    Jestem zachwycony, kręcę na nim
    treningu codziennie od dwóch tygodni
    i dodatkowa praca w dostosowaniu
    biegu i kadencji pod WAT to dla mnie
    plus. Wszystko robię sam, uczę się
    koordynowania swoim ciałem.
    Poza tym moc zmieniana płynnie, w
    połączeniu ze zwiftem, TR działa dla
    mnie wzorowo. Z kasetą Ultegry wyszło
    mnie 2300zł. Polecam !

  8. Łukasz

    czy różnica w wadze koła zamachowego,
    w porównaniu do turbo muin, jest
    mocno odczuwalna w czasie treningu?

  9. Łukasz

    Od wczoraj jestem posiadaczem Elite Turno. Zainstalowałem aplikacje w telefonie zalecaną do wizualizacji danych z
    kręcenia. Mam dwa pytania, w jaki sposób i czy można sparować z trenażerem zegarek Garmin Fenix 3 i pasek Garmina
    HR do zegarka lub aplikacji w telefonie?

  10. el Kapitano
    el Kapitano

    @Łukasz możesz sparować wbudowany w
    trenażer czujnik Misuro B+ ze swoim
    Fenixem jako czujnik prędkości i
    kadencji. W instrukcji jest podany
    obwód koła jaki musisz wpisać. Mocy
    odczytanej z krzywej oporu jednak
    widział nie będziesz.

  11. Piotr

    Jaką wielkość koła trzeba wpisać w ustawieniach licznika (garmin) i tabletu (w aplikacji elite) żeby pokazywał
    prawdziwą prędkość?

  12. el Kapitano
    el Kapitano

    @Piotr wprowadź najpierw rzeczywisty
    obwód koła w mm (około 2070), a jeśli
    wyniki będą przekłamane, to podziel
    ów wymiar przez 17,6 i wówczas wpisz

  13. wojtek

    Wpisując wartość obwodu 2111
    dlaczego aplikacja przelicza na
    wartosc 137.61 i dlaczego po
    podłączeniu bluetooth z
    garmin fenix 5 prędkość jak z
    kosmosu dużo za duża?

  14. Leszek

    Sugerowałbym po pierwsze przeczytać instrukcję. Tam wyraźnie podany jest obwód koła do wpisania w aplikacje
    inne niż apka Elite (tu wpisywać wartość rzeczywistą koła): 135mm. Dlaczego taka mała wartość? Bo magnes jest
    umieszczony na kole o znacznie mniejszej średnicy, niż koło rowerowe – w Muin jest umieszczony na kółku
    wentylatora, być może w Turno podobnie. Wpisanie rzeczywistego obwodu koła skutkować będzie prędkościami
    autostradowymi. Niektórzy takie lubią :P. Z drugiej strony mocno progresywna charakterystyka mocy trenażera nijak
    ma się do raportowanych prędkości…

  15. Grzegorz

    Czy ktoś przebrnął przez wgranie i odpalenie MyEtranning dla Turno na standardowym PC? W opcji wyboru kreatora
    konfiguracji po rejestracji i ustawieniu takich parametrów jak waga itp. przechodzimy do wyboru trenażera i tu
    niestety Turno nie występuje, natomiast pojawia się komunikat o stosownym upggradzie w poźniejszym czasie. Nie
    można opuścić kreatora bez wylogowania i opuszczenia aplikacji! Jak przeprowadzić upgrade softu? Zostaje jedynie
    apka na urządzenie mobilne i tutaj jest ok, wszystko działa. Ze Zwift też nie ma problemu, wszystko jest widoczne i
    działa. Przecież to tylko czujnik. Czy ktoś też miał taki problem i czy da się go w jakiś sposób obejść? Italiano nie
    wspomagają swojego własnego nowego produktu?!

  16. el Kapitano
    el Kapitano

    Na chwilę obecną My E-Training w wersji na PC obsługuje jedynie trenażery interaktywne, jednak za kilka miesięcy
    zacznie wspierać czujniki Miuro B+, w tym także Turno. Informacja od Elite:

    „As stated on our website, in this moment the my e-training Desktop pc software only supports the interactive
    trainers. We will add the Smart trainers (like Turno) in few months. Until that moment, you can use my e-training
    app on smartphones and tablets.”

  17. Tomasz

    Witam. Mam pytanie.
    Bo nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Czy jak chcę sobie wgrać jakąś trasę z pliku np ze Stravy to samo będzie mi
    regulować opór tak jak jest na zapisie w stravie?

  18. Tomasz

    Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź. A czy mógłbyś coś polecić w podobnej cenie aby była taka opcja?
    Bo szczerze mówiąc jako taki trochę laik trenażerowy za bardzo nie wiem w co uderzyć.
    A szukam takiego, bo uważam, że mnie tak szybko nie znudzi takie kręcenie 😉

  19. Piotr

    Czy mógłbyś podać jakie moce generuje podczas kręcenia na przełożeniu 52(53)/11 z kadencją np. 50,60 obr. Chodzi mi
    o to czy możliwy jest trening siły(dla mnie) czy jazda w korbach na niskich obrotach.Niestety w necie nie znalazłem
    żadnych tego typu wykresów krzywej mocy.Pozdrawiam

  20. el Kapitano
    el Kapitano

    @Piotr niestety nie jestem w stanie dla Ciebie tego zrobić, ponieważ po zakończeniu okresu testowego odesłałem
    trenażer do Krzyśka Panfila, który mi go użyczył.

  21. el Kapitano
    el Kapitano

    @Piotr Kura to takie Turno (obciążenie progresywne dobierane samoczynnie przez trenażer na podstawie prędkości),
    ale z pomiarem mocy (pomiar momentu obrotowego na wale napędowym).

  22. Krzysios

    Witam, Jestem posiadaczem Elite TURNO
    od paru dni.
    Mam mały problem… Wg mnie zaniża
    ona skazywaną prędkość. Wydaje mi się
    że wskazywana prędkość jazdy jest
    znacznie zaniżana w stosunku do tej
    jaką uzyskuję jadą w warunkach
    rzeczywistych.
    Do tej pory odbyłem dwa treningi.
    Dane z aplikacji MyETraining:
    1. Czas 1h 05min 34 sek , dystans
    21.3km, śednia moc 126,7  średnia
    prędkość 19,5 km/h.
    2. Czas 25min 37 sek, dystans 8,6km,
    średnia moc 154,  średnia prędkość
    20,3km/h
    Dodam że do trenażera mam podpięty
    rower szosowy gdzie jest szytka
    700×23 . Wyszukałem że daje to
    objetośc koła 2133mm i taka podałem w
    parametrach aplikacji My ETraining
    która to przelicza MOC na prędkość.
    Czy coś mogę mieć jeszcze źle
    wpisane? Czy może trenażer lub
    aplikacji a działa błędnie?
    Czy macie podobne odczucia? Proszę o
    pomoc
    pozdrawiam
    Krzysios

  23. Krzysiek

    Witam, Jestem posiadaczem Elite TURNOod paru dni.
    Mam mały problem… Wydaje mi się że wskazywana prędkość jazdy na aplikacji MyETraining jest
    znacznie zaniżana w stosunku do tej jaką uzyskuję jadą w warunkachrzeczywistych.
    Do tej pory odbyłem dwa treningi. Dane z aplikacji MyETraining:
    1. Czas 1h 05min 34 sek , dystans 21.3km, śednia moc 126,7, średnia prędkość 19,5 km/h.
    2. Czas 25min 37 sek, dystans 8,6km, średnia moc 154, średnia prędkość 20,3km/h
    Dodam że do trenażera mam podpięty rower szosowy gdzie jest szytka 700×23 . Wyszukałem że daje to
    objetośc koła 2133mm i taka podałem w parametrach aplikacji My ETraining która to przelicza MOC na prędkość.
    Czy coś mogę mieć jeszcze źle wpisane? Czy może trenażer lub aplikacji a działa błędnie?
    Czy macie podobne odczucia? Proszę o pomoc
    pozdrawiam
    Krzysios

  24. Miłosz

    Siema,
    Z czego może wynikać, że mój Garmin Edge 820 nie widzi Elite Turno? Garmin podaje polecenie zakręć korbą w celu
    znalezienia trenażera ja pedałuje i nic… w ogóle go nie widzi… 🙁 za to aplikacja Elita na smartfona wykrywa i trenażer
    i Garminowskie czujniki tętna i kadencji… -Dziwne strasznie -ale jestem już zirytowany, że nie mogę podłączyć
    Garmina do trenażera 🙁 Proszę o pomoc 🙂

  25. el Kapitano
    el Kapitano

    @Miłosz Turno nie jest trenażerem w rozumieniu Garmina, to znaczy nie obsługuje trybu ANT+ FE-C, wiec jako trenażera go nie znajdziesz. Znajdziesz go jako czujnik prędkości i czujnik mocy.

  26. Bartek

    Witam
    Czytam prawie wszystkie informacje o ustawieniach ELITE TURNO i to co podano w instrukcji nie na nic wspólnego
    z rzeczywistością. Wasze info np. „że powinineś wpisać wartość obwodu koła podzieloną przez 13,2″ nic nie daje.
    Ktoś kto tak pisze nie miał styczności z problemem.
    Wpisywałem już prawie wszystkie wasze porady i nic zawsze jakiś błąd ” moim zdaniem” jeśli chodzi o generowaną
    prędkość np, przy śr. mocy 150W śr. predkość 19,2 km
    Już powoli odpuściłem z tymi ustawieniami i cieszę się tylko odczytami mocy .
    Pytam tylko czy podawana wartość mocy ma wpływ na prędkość przy ustawieniach obwodu koła
    Pozdrawiam

  27. el Kapitano
    el Kapitano

    @Bartek powiedz proszę jakiej prędkości się spodziewałeś przy mocy 150W? Wartość 19 km/h jest jak najbardziej rzeczywista.

    Wartość mocy odczytywana jest z krzywej oporu na podstawie pomiaru prędkości.

  28. Bartek

    Witam
    Dzięki za odpowiedz.
    Czyli ważne jest ustawienie obwodu koła aby prawidłowo przeliczał prędkość na moc tak rozumiem, bardziej zależy mi
    na odczycie mocy niż rekordach prędkości.
    Pozdrawaiam

  29. Ignacy

    Witam, jestem posiadaczem Elite
    drivo, wcześniej miałem Turno i
    teraz pytanie czy ktoś się
    orientuje jakie są różnice jeżeli
    chodzi o generowaną moc
    pomiędzy Tymi dwoma
    trenażerami?

  30. Jan

    Ile razy klikaliście w Misuro B+ pod Elite Turno, 11 czy 12 razy? Instrukcja ani słowa o Turno tylko o Turbo Muin :/

  31. Łukasz

    No właśnie ile razy trzeba
    kliknąć przycisk w czujniku
    Misuro B+ po wymianie baterii
    dla modelu Turno?

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *